Wat maakt een échte marketing-professional?

10 eigenschappen van een goede (online) marketeer

Een marketingmedewerker moet goed kunnen communiceren, plannen, organiseren, analyseren, oplossen, motiveren, delegeren, controleren en informeren, en tussen al die dynamiek ook nog een beetje stressbestendig zijn. Maar een marketing-professional die wil uitblinken in zijn vak beschikt daarnaast over de volgende eigenschappen:

  1. Leergierig en gretig: Is op zoek naar kennis en deelt deze actief, gretig, nieuwsgierig
  2. Heeft een grote veranderkracht
  3. Is accountable en neemt ownership in creatie én rendement
  4. Heeft een growth mindset om continue te willen leren en verbeteren, is Though on ideas, soft on people
  5. Is data-minded en staat open voor performance-gerichte werkwijze in een creatief proces, ook als dit niet past bij het eigen (esthetische) beeld. Baseert professionele inzichten op data en feiten, niet op meningen of empirische ervaringen. 
  6. Kan en wil zich continue verplaatsen in de klant, niet denken voor de klant maar meedenken met de klant
  7. Begrijpen effect van handelen, kan strategie vertalen naar uitvoer, of uitvoer koppelen aan strategie

    begrijpt de 'waarom' van de 'wat' , koppelt een ' hoe' aan de 'wat' ?

    Wat willen we bereiken?
    Waarom willen we dat bereiken?
    Hoe gaan we dat bereiken?

    'Waarom' denk je dat het nodig is om dat te gaan bereiken wat je wilt bereiken? Is er behoefte, waarom weet je dat? Hoeveel behoefte en waar komt dit vandaan? Waarom gaan mensen op zoek en waarom bij jou?

  8. Werk projectmatig en doelgericht, besluitvaardig.

Maar marketeers zijn alles behalve individualisten, het werken in een team is cruciaal voor het behalen van het eigen doel en het teamdoel

  1. Om te beginnen: teamgeest: marketeers moeten kunnen samenwerken om
  2. Er zijn geen Silo's zijn uit den boze, een klant kan immers op allerlei manieren en momenten met je bedrijf in aanraking komen, marketing kan nooit succesvol zijn als beleving over disciplines niet op elkaar aansluiten. Er wordt slimme en efficienter gewerkt een team kent een.Er wordt geluisterd naar vakspecialisme en vakspecialisten staan open voor een breder doel 
  3. balans tussen juniors en seniors met diverse eigenschappen (kleuren) voor een uitstekende dynamiek. het team bestaat uit die disciplines welke resources het belangrijkst zijn volgens de bedrijfsdoelen